Παρασκευή, 20 Φεβρουαρίου 2009

Χάπι που σβήνει άσχημες αναμνήσεις

Θέλετε να ξεχάσετε συμβάντα από το παρελθόν; Σύμφωνα με ολλανδική έρευνα που δημοσιεύεται στο ΑΠΕ ένα χάπι που χορηγείται για την υψηλή πίεση μπορεί να βοηθήσει στο να ξεχάσουν οι άνθρωποι τραυματικές εμπειρίες.




Η μελέτη της ψυχολόγου Μέρελ Κιντ του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ διαπίστωσε ότι το φάρμακο propranolol (της κατηγορίας beta-blocker), που επιδρά στους νευρώνες του εγκεφάλου, εξαφάνισε σε σημαντικό βαθμό τις τρομακτικές αναμνήσεις από αράχνες που είχε μια ομάδα εθελοντών, τα μέλης της οποίας πήραν το χάπι.

Σύμφωνα την ερευνήτρια, το χάπι εξαφάνισε το φόβο, άρα η ένταση της μνήμης από την τραυματική εμπειριά με τις αράχνες είχε εξασθενήσει. Το φάρμακο μπορεί πιθανώς να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει ασθενείς να ξεπεράσουν το μετα-τραυματικό στρες και άλλα προβλήματα που σχετίζονται με άσχημες αναμνήσεις στη ζωή τους, τις οποίες θέλουν να αντιμετωπίσουν.

Παραδοσιακά, οι ψυχοθεραπευτές προσπαθούν να διδάξουν στους ανθρώπους πώς να μπλοκάρουν αυτές τις άσχημες αναμνήσεις και να δημιουργούν νέες συσχετίσεις στο μυαλό τους. Το πρόβλημα, κατά την Κιντ, είναι ότι συχνά οι αναμνήσεις επιμένουν και οι ασθενείς ξανά κυλούν στο φόβο και το άγχος.

Στη νέα έρευνα ορισμένοι εθελοντές που είδαν τρομακτικές εικόνες αραχνών, τις συσχέτισαν με το άσχημο συναίσθημα ενός ήπιου ηλεκτροσόκ στο οποίο υποβλήθηκαν, ενώ άλλοι εθελοντές που είδαν τις ίδιες εικόνες αλλά δεν έκαναν το ηλεκτροσόκ, δημιούργησαν μια «ασφαλή» συσχέτιση χωρίς αντίδραση φόβου ή άσχημη ανάμνηση.

Όταν όμως, μια μέρα αργότερα, οι εθελοντές της πρώτης κατηγορίας πήραν το χάπι, είχαν πολύ μειωμένη αντίδραση φόβου σε σχέση με όσους πήραν εικονικό φάρμακο ("placebo").

Η ερευνητική ομάδα της Κιντ σχεδιάζει τώρα να μελετήσει πόσο διαρκεί η ενέργεια του φαρμάκου στη μνήμη, καθώς και να υποβάλει σε πειράματα ανθρώπους που πραγματικά υποφέρουν από φοβίες.

Από την άλλη πλευρά, Βρετανοί επιστήμονες έχουν αντίθετη άποψη καθώς πιστεύουν πως αυτό το χάπι μπορεί να «σβήσει» και τις θετικές αναμνήσεις.


Το παραπάνω άρθρο το διάβασα στο forum του ραδιοφώνου μας, του Moodradio. (http://www.moodradio.info/forum/).
Εντυπωσιάστηκα... Είναι πολλοί που λένε πως ό,τι μας πονάει μας κάνει πιο δυνατούς. Πως τα λάθη τους δεν θα τα άλλαζαν γιατί έχουν πάρει πολύτιμα μαθήματα.
Πρέπει να πω πως δεν συμφωνώ. Μακάρι να υπήρχε αυτό το χαπάκι. Δεν θα γλιτώναμε από τον πόνο που έχουμε βιώσει κατά καιρούς?

26 σχόλια:

ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΧΩΡΙΣ ΑΡΩΜΑ είπε...

Καλημέρα.
Διαβάζοντας την ανάρτηση, αρχικά σκέφτηκα πως αν όντως το συγκεκριμένο φάρμακο λειτουργεί σαν πλήκτρο διαγραφής άσχημων αναμνήσεων αυτό είναι μεγάλη και πολύ χρήσιμη ανακάλυψη!
Αυτή η σκέψη μου, δεν κράτησε όμως για πολύ… Εγώ προσωπικά, μέσα από τα δικά μου «μικρά» και «μεγάλα» δυσάρεστα βιώματα έγινα καλύτερος άνθρωπος. Αυτό το χρωστάω μόνον σε αυτά τα συμβάντα του δικού μου παρελθόντος.

Να έχεις μια όμορφη μέρα!

ΠΑΝΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΑΙΝΑΣ είπε...

Θα συμφωνούσα άνετα με το ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΧΩΡΙΣ ΑΡΩΜΑ. Για να μην υπάρξει περίπτωση στο μέλλον όλα τα... λουλούδια να μείνουν χωρίς άρωμα!

Τα σέβη μου και τα φιλιά μου.

#lockheart# είπε...

αραγε πως να ηταν η ζωη χωρις ασχημες αναμνησεις...
μαλλον "placebo life"...

Λευκή είπε...

Το'ξερα πως έτσι θα αντιδράσετε... Κατα βάθος ούτε κι εγώ θέλω να ξεχάσω. Αλλά είναι φορές που με παίρνει από κάτω που λένε.

ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΧΩΡΙΣ ΑΡΩΜΑ,
καλώς ήρθες. Έχεις δίκιο το παρελθόν μας είναι οδηγός για το μέλλον.

Πάνο,
τι έγινε, το γυρίσαμε στην αρωματοθεραπεία? Πολλά φιλιά συγγραφέα μου :-)

#lockheart"
ναι...αλλά...?

zekia είπε...

δες την ταινία "Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού" και θα βρεις την απάντηση που ψάχνεις. Είναι και η αγαπημένη μου παρεμπιπτόντως. Θα με θυμηθείς.

moodradio είπε...

Egw ti briskw poli wraia anakalipsh!Hdika se auth th xwra to mono pou thes einai na ksexnas.!!!Bebaia ap'thn allh pws 8a gineis kaliteros ama de 8imasai ta lathoi sou?Oso gia thn tainia thn exw dei kai einai ontws mesa sto thema.Mhn th deite mono bradi omws.

homemade είπε...

αχχχ τι με κάνεις τώρα εσυ..
αυτό το χάπι βάλσαμο...
όταν πάθεις χωρίς να φταίς σε τίποτα όταν σε τσαλακωσουν χωρίς φόβο και με πολύ πάθος τότε καταλαβαίνεις νοιώθεις.....
μακάρι να υπάρξει ...νάσαι καλά

Λευκή είπε...

zekia,
την έχω δει την ταινεία και είναι από τις αγαπημένες μου πρέπει να πω. Βέβαια από τις αγαπημένες μου είναι και οι Τρελές Σφαίρες 2 1/2, αλλά ας μην το κάνουμε θέμα...
Ευχαριστώ που πέρασες :-)

Λευκή είπε...

Moodradio,
μόνο να ξεχνάς θες σ'αυτή τη χώρα γιατί όσα θυμάσαι σε πληγώνουν. Κι άμα τα θυμάσαι...άστα.
Να σου θυμίσω το τραγούδι της Μελίνας Ασλανίδου "Πάει καιρός". Ξέρω πως καταλαβαίνεις τι εννοώ.
Πολλά φιλιά.

Το Σάββατο θέλω να με πας σινεμά! Άιντε γουρούνι, ξεκουνήσου! :-)

Λευκή είπε...

Homemade,
ξέρω τι σε κάνω. Το θέμα είναι, ακόμα μια φορά, πως όποιος είναι έξω απ'το χορό πολλά τραγούδια λέει.
Έχω και για'σένα ένα τραγούδι. "Αμνησία" από τις Τρύπες.
Φιλιάάάά....

-=IMAGINOS=- είπε...

ΣΤΙΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟ 20/2 ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 2/3 ΝΤΥΝΟΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΛΑΚΗΣ ΛΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΑΒΑΤΑΡ.

ygro-pyr.blogspot.com/2009/02/blog-post_20.html

NANTIA-BAD RELIGION 7 είπε...

ΟΧΙ ΚΑΙ ΠΆΛΙ ΟΧΙ!!
ΔΕΝ θέλω να ξεχάσω πολλά πράγματα και καταστάσεις στη ζωή μου,όσο κι άν με πόνεσαν και συνεχίζουν να με πονούν.
Δεν θέλω να καταντήσω ένα άβουλο ανθρωπάκι,το οποίο άγεται και φέρεται απ'τις επαναλαμβανόμενες μαλακίες που συνεχίζει να τις κάνει επειδή χαπακώθηκε.
Άσε που αν το πάρεις συνομωσιολογικά το θέμα,κάτι μου βρωμάει.
ΝΑΙ ΡΕ!!Γουστάρω να θυμάμαι και να πονώ,ποιός είσαι εσύ που θα με λοβοτομήσεις????

Λευκή είπε...

'Αι μαρί κι εσύ ξανθιά επαναστάτρια!!! Ουστ!
Φιλιά κούκλα μου, έχεις δίκιο και το ξέρεις. Αλλά σκέψου λίγο να υπήρχε κάτι που θα σε έκανε να ξεχάσεις τον πόνο που ένιωσες πρόσφατα... Ήταν κάτι που σε διέλυσε, όπως έλεγες. Δεν σου περνάει έστω και λίγο απ'το μυαλό το χαπάκι?
:-)

NANTIA-BAD RELIGION 7 είπε...

Το καλύτερο θα ήταν ένα χάπι με προσωρινή αμνησία τραυματικών εμπειριών,για λίγες μέρες δηλαδή.
Ναί,εκείνη τη στιγμή όντως θά τόθελα ένα τέτοιο χάπι,΄τωρα όμως με πιό ώριμη σκέψη,όχι και θα σου πώ γιατί.
Έστω λοιπόν πέρνω το χάπι και ξεχνάω τι μου συνέβει.Περνάει λίγος καιρός γνωρίζω κάποιον,αναπτύσσεται μια έλξη,έρωτας,πάθος,κι ενώ'ολα βαίνουν καλώς,σπάει το ρόδι.Ξανά το ίδιο λούκι,στεναχώρια κακό,χάπι,αφασία,ξανά τα ίδια,ΚΛΠ,ΚΛΠ.
Όχι κατηγορηματικά,προτιμώ να πονέσω,να μάθω απ'τα λάθη μου και να μήν ξανακυλίσω στα ίδια.
Ξανθιά επαναστάτρια ΧΑΧΑΧΑΧΑ!!
Η Ζάν ντ'Αρκ ξανθιά δεν ήταν;

Κωνσταντίνος είπε...

Χάπι ε,μπορώ να συνεχίσω να πονώ για τα λάθη μου και τις αρνητικές εμπειρίες μου παρακαλώ ?
Είμαι τις παλιάς σχολής εγώ .
Τα χάπια μου τα νεύρα μου και ένα ταξί :)

Ευχαριστώ για την κατανόηση.Ακου χάπι,μη μπήξω τις τσιρίδες τώρα :) χαχα

Καλό απόγευμα

dreamer-angel είπε...

Xάπι για χάπι εντ εεεε;;;
Μπαααα δεν θέλω χάπι!!!
Τίποτα σε σοκολατίνα έχεις;;;;
Χα χα χα φιλιά κούκλα!!!

di-ne-tou είπε...

καλό θα ήταν να μας αναφέρουν και τις παρενέργειες... γιατί δεν υπάρχει φάρμακο που να μην έχει παρανέργειες και ειδικά αν είναι καινούργιο!!!
δεν μου φαίνεται τόσο αθώο και δε πιστεύω επίσης ότι τα σβήνει μόνιμα!!!
θα δείξει!!!
καλό σ/κ να έχεις!!!

nek είπε...

to happy... xapi dld! mia xara to vriskw! ;)

Nefelovatis είπε...

Καλησπέρα Λευκή,

Το έχω διαβάσει σε αρκετές ιστοσελίδες τις τελευταίες μέρες, και η διάδοσή του ίσως να δείχνει πως ο σημερινός άνθρωπος έχει πολλές άσχημες αναμνήσεις απ’ τις οποίες θα ήθελε να απαλλαγεί.

Πάντως θα πρέπει να θυμόμαστε, πως ισχύει αυτό που λένε..

«Όποιος λαός ξεχνάει την Ιστορία του, είναι υποχρεωμένος να την ξαναζήσει..».

Το ίδιο και κάθε άνθρωπος βέβαια..

Καλό ξημέρωμα σε όλους.

Λευκή είπε...

Κωνσταντίνε,
λες ΟΧΙ ε? μετά όμως λες "Τα χάπια μου τα νεύρα μου και ένα ταξί :)"... Πάρε βρε αυτό που σε προτείνω εγώ, αφού έτσι κι αλλιώς κάτι θα πάρεις! :p

Λευκή είπε...

dreamer,
οι σοκολατίνες είναι δική σου ειδικότητα!
Φτιάξε καμιά καλή και στείλε ρε....!

Φιλιά :-)

Λευκή είπε...

nek,
don't worry, be χάπι ... που λένε!

Λευκή είπε...

Nefelovatis,
αυτό είναι το μόνο που με ανησυχεί. Πως ίσως θα έπρεπε να τα ξαναπεράσω όλα απ'την αρχή. Βασικά για'μένα ιδανική θα ήταν μια φόρμουλα προσωρινής ανοσίας, και όχι αμνησίας.
Έχουν γνώση οι φύλακες! ;)

Iptamenos Ollandos είπε...

Η σωστή κρίση προέρχεται από την εμπειρία. Η εμπειρία από την λάθος κρίση...

Το άρθρο σου Λευκή μου είναι Τροφή για Σκέψη και η δικιά μου σκέψη λέει ότι άν θέλεις να ξεχάσεις υπάρχουν ήδη πολλά παράνομα "χάπια" στην αγορά. Ο κόσμος τα ονομάζει ναρκωτικά. Τώρα κάποιοι παίρνουν άδειες (πως άραγε;) και τα κάνουν νόμιμα και μετά ο κόσμος τα ονομάζει φάρμακα. Αλλά το φάρμακο και το φαρμάκι διαφέρουν μόνο στη δοσολογία.
Βέβαια όλοι κοιτάμε την ευκολία μας. Έτσι αντί να στραφούμε μέσα μας και να δούμε τι προκάλεσε τον πόνο ή την φοβία προτιμάμε σχεδόν πάντα το χαπάκι...
"Φάε το χαπάκι σου" λοιπόν κόσμε, όπως λέει και ο Πανούσης...

Λευκή είπε...

Χμμμ...
Έχεις δίκιο. Ευκολία είναι κι αυτο. Σκέψου πως αν ρωτούσε κάποιος μερικούς ανθρώπους "ποια super power θα ήθελες να έχεις", υπάρχουν μερικοί που θα απαντούσαν "να έχω τη δύναμη της τηλεοπτικής μάγισας, να κουνάω τη μυτούλα μου και να ψήνεται το παστίτσιο στο λεπτό". Να γίνονται όλα στον ελάχιστο δυνατό χρόνο με τον ελάχιστο δυνατό κόπο και κατανάλωση ενέργειας.
Θα μπορούσα να πω πως θέλω να γίνω σαν τη μάγισα μ'αυτό το χαπάκι, μόνο που αντί να ετοιμάζω παστίτσιο, να φτιάχνω τη διάθεσή μου. Τεχνητο, μου λες. Ναι, δεν αντιλέγω. "Maybe did you forget to take your meds" λένε οι Placebo. Αλλά το εσωτερικό ψάξιμο και η αποδοχή των καταστάσεων πονάει.
Καλημέρα :-)

Ο ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΟΣ είπε...

Αν παίρναμε χάπι και ξεχνούσαμε άσχημες εμπειρίες.. θα ήμασταν όλοι αλαζόνες, καθόλου προσγειωμένοι, αναίσθητοι … γύφτοι γουρούνια … σκουλήκια !!!! Υποψιάζομαι ότι κάποιοι το έχουν βρει ήδη το χάπι … αλλά δεν είναι για σένα Λευκούλα…

Έξω εκεί στην ερημιά
έμαθες τόσα μυστικά
να τα φυλάξεις
Έπεσες τόσο χαμηλά
για να πατήσεις πιο γερά
και να πετάξεις

Γιατί ότι δεν σε σκοτώνει
σε κάνει πιο ζωντανό
Ότι δεν σε σκοτώνει
σε κάνει πιο δυνατό
ω, ω, ω, πιο δυνατό
ω, ω, πιο ζωντανό